הוא שהנביא אומר וה' אלהים אמת. הוא לבדו האמת ואין לאחר אמת כאמתתו. והוא שהתורה אומרת אין עוד מלבדו. כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו: [יסודי התורה א-ד]
הוא שהנביא אומר וה' אלקים אמת הוא לבדו האמת וכו'. מקור הדברים בירושלמי פ"ק דברכות ובפ"ק דסנהדרין ובמדרש רבה ריש פרשת אמור. למה הוא אמת אמר ר' אבון שהוא אלקים חיים ומלך עולם ועי' פסקתא פי"ד וכבר העירו מזה. והנה רבנו כתב כאן הוא שהנביא אומר, ואח"כ בהלכה ה' כתב גם מופת לזה שהגלגל סובב תמיד ואי אפשר שיסוב בלי מסבב וכבר עמד בזה הרב קנאת סופרים לספר המצוות. והוא לפי מה שכתבנו לעיל דיסוד היסודות ר"ל ע"פ דרך האמונה, ועמוד החכמות בדרך המופת, ולזה כתב הוא שהנביא אומר וזהו יסוד האמונה ואח"כ נגד עמוד החכמות הביא ע"ז המופת. ורבנו בכל זה לשיטתו אזיל דיש אמונה והוא העיקר ובנוי על יסוד הנבואה, ויש מצוה שהיא הידיעה והיא בנויה על המופת. והבן. [עבודת המלך]
WOW! BIIIGGG!!!
-----------
אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו. נראה בכוונתו יש שהדבר אמת אבל עלול גם לא להיות אמת, וזהו כל כללי הטבע אמת, אבל עלולים להשתנות וכמו שראינו במצרים, אבל הקדוש ברוך הוא מציאותו אמת ולא שייך בו אלא אמת, ולכן יפה פירש הרמב"ם שאין אמת כמותו, ומזה מפרש ב"יד המלך" כאן שהנשבע על דבר שהוא אמת כמו שהקדוש ברוך הוא אמת זהו שבועת שקר, שאין אמת מלבדו כמותו כלל שרק בו שייך בעצם אמת וכמו שבארנו, והנשבע בשם ה' היינו שהקב"ה יודע שכן, אבל אם נשבע שאמת כמו הקב"ה זהו שבועת שקר וכמו שבארנו. [אמונה ותורה]
ALSO big!