ובענין זה חביב עלי להזכיר מעשה נורא הוד,
ששמעתי מהרב ר' דוד משה שפיגל ז"ל מחשובי
חסידי טשורטקוב, שהרה"ק רבי ישראל
מטשורטקוב זיע"א היה ידוע שאינו מתפעל
מאדם, והיה מטיל אימה גדולה, ומ"מ היה מייקר
ומכבד מאד את הרה"ק האמרי אמת מגור
זיע"א, ושאלו אחד המקורבים על מה נתפעל כל
כך מהרבי האמרי אמת, והשיב שבפעם
הראשונה כאשר נפגשו בכנסיה הגדולה לא ידע
הרה"ק מטשורטקוב מי הוא הרבי מגור, וכאשר
פגשו שאלו ווער זענט איר ? והשיב הרבי מגור 'א
יוד פון א קליין שטעטיל לעבען ווארשא'. ונתפעל
מאד משפלותו העצומה, ואחר הוסיף שעיקר
התפעלות הגדולה היתה משום מעשה שהיה,
ששמע מהרבי האמרי אמת אימרה חריפה,
שאימרה זאת יכול לומר רק מי שהוא מנהיג
ישראל אמיתי, ולכך נתרגש ונתפעל כל כך
מדמותו.
ומעשה שהיה כך היה, שבעת שנתאספו
בכנסיה הגדולה גדולי וצדיקי הדור, פתח הרה"ק
מטשורטקוב ואמר את קושית הרד"ק (יחזקאל כ, כג)
בדברי הכתוב שם 'גם אני נשאתי את ידי להם
במדבר להפיץ אתם בגוים ולזרות אותם
בארצות '. וז"ל הרד"ק 'וכן אמר דוד ע"ה וישא ידו
להם להפיל אותם במדבר ולהפיץ זרעם בגוים
ולזרותם בארצות, וזה לא מצאנו מבואר
בתורה'. והיינו שבתוה"ק בפרשת שלח לא
הוזכרה כלל שבועה כזו, אלא נאמר שם שנשבע
הקב"ה שכל דור המדבר לא יזכו ליכנס לארץ,
'במדבר הזה יתמו ושם ימותו' (במדבר יד, לה). והיכן
נאמר שם ענין 'וישא ידו להם להפיל אותם
במדבר ולהפיץ זרעם בגוים ולזרותם בארצות'.
ועיי"ש מה שנדחק הרד"ק ליישב, והאריכו
האחרונים ליישב קושיא זו.
ואמר הרה"ק האמרי אמת זיע"א ליישב
הקושיא, שבאמת הוא פסוק מפורש בתוה"ק,
הוא שאמר הכתוב (שם פסוק כ"א) 'ואולם חי אני
וימלא כבוד ה' את כל הארץ'. שהבטיח הקב"ה
שכבודו ימלא בכל הארץ, ואמר הרה"ק האמרי
אמת, היאך תתמלא כל הארץ מכבודו יתברך,
אם לא ע"י שעם בני ישראל יתפזרו בארבע
כנפות הארץ, ובכל מקום בואם יעסקו בתורה
ובדברי קדושה, על ידי זה יתמלא כבוד ה' בכל
הארץ, וכאשר שמע הרה"ק מטשורטקוב זיע"א
אמרה זאת, נתפעל מאד ואמר כי אמרה כזאת
יכול לומר רק מנהיג ישראל האמיתי.
ובאמת שכן הוא להדיא במדרש לקח טוב
(פסיקתא זוטרתא במדבר קח .) 'וימלא כבוד ה' את כל
הארץ' אלו ישראל שנקראו כבוד ה' שנאמר (ישעיה
מג, ז) כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו , מיכן
שנגזרה גזרה על ישראל שיהו גולים בין אומות
העולם , וכן אמר דוד וישא ידו להם להפיל אותם
במדבר ולהפיץ זרעם בגוים ולזרותם בארצות'.
היינו שע"י פיזור והפצת עם בני ישראל בכל
העולם, יתמלא כל העולם בכבוד השי"ת.
ונודע המעשה הנורא שהיה בהרה"ק רבי אהרן
קדוש ה' מבעלזא זיע"א, שיצא פעם והלך ברחוב
העיר, ופתאום עמד בדבקות כמה רגעים, ואמר
לגבאי שהלך עמו שיאמר פסוק שמע ישראל,
ואחר מכן ביאר שהרגיש שבמקום מסויים זה
עדיין לא קידשו את שמו יתברך בעולם, והלוא
זה כל תכלית בריאת העולמות, שיקדשו שמו
יתברך בכל מקום, ובפרט בארץ הקודש.