"התשובה הכללית, שהיא עילוי העולם ותיקונו,
והתשובה הפרטית, הנוגעת לאישיות הפרטית של כל אחד ואחד
עד כדי דקות הפרטים של תיקוני-התשובה המיוחדים...
הן ביחד - תוכן אחד"
(אורות התשובה פרק ד , ג)
מרן הרב זצ"ל עסק רבות בנושא 'התשובה' בהגותו ובהנהגתו . בכתביו בהלכה ובמחשבה , מדגיש הרב זצ"ל שמושג 'התשובה' רחב ביותר. הוא כולל ומתייחס לעניינים השייכים הן לחיי הפרט והתנהגותו והן לחיי הכלל על כל היבטיו. . 'התשובה הכללית' - היא תיקון העולם במלכות שדי ובמרכזה התשובה של עם ישראל לארצו. 'תשובת הפרט' משמעה היחיד הבודק את מעשיו, מפשפש בהם, מתחרט על העבירות שעשה, מתוודה ומקבל על עצמו שלא יחזור עליהם בעתיד
חידושו הגדול של מרן הרב זצ"ל , הוא בראייתם של אלו ואלו כ'תוכן אחד'.
היינו, גם הפרטים המדוייקים המנויים בהלכה ובספרי המוסר השייכים ליחיד ולחייו, וגם תיקון העולם , שמשמעותו שיפורם ועילויים של החיים , בכל שלל התחומים - החברתיים והפיסיים, הכלכליים, והתרבותיים – כולם כרוכים ומחוברים זה לזה.
כותב רבינו "שלא יש נשמה בודדת גרגירית גדועה בהויה כולה אלא הכל מחובר משורג וארוג" [חכמת הקודש שנ"א]. כלומר שקיים קשר בין מעשיו הפרטיים של כל פרט לכללות האנושות והבריאה. מכאן שצריך לסקור בסקירה אחת את כל סוגי התקונים שבעולם מהתקון הכללי שהוא עלוי העולם ועד התקון הפרטי שלא רק בתקון חטא ועוז ממש אלא אפילו במדות חסידות שאין האדם הרגיל חייב בהם.
אכן, התשובה אל כבוד ד' היא התשובה המאפיינת את דורנו - דור הגאולה הדרך בה סימני "עקבתא דמשיחא", מתגלים במשולב בעולם ובישראל
על כן, הרוצה להיות שותף למהלך התשובה של הדור, צריך להראות את השפעתה של תורה בכל מרחבי החיים ומתוך כך ישפיעו הדברים גם על אורחות חייהם של הפרטים. יחד עם זאת עליו לראות גם בעולם ההולך ונבנה בחייו החומריים תהליך של בניין ותשובה.
בתקופת הגאולה קיימת שאיפה לתיקון עולם לגילוי כבוד ד' בכל רובדי המציאות – "ספר אחד וגדול ובו פרקים רבים מחוברים זה לזה".
(נוסח מקוצר וערוך מתוך מאמרו של הרב בניהו ברונר הי"ו שהתפרסם בעמוד השער של גליון "מגד ירחים" מס' 206 אלול תשע"ו )