Tuesday, April 10, 2018

Seeking Truth Is A G-dly Activity



An old post plagarized from the blog "Mevakesh Lev" from a series on the concept אלו ואלו דברי א-להים חיים.



לע"נ ר' יעקב שלמה בן דב בער

Now we will explore a new approach to אלו ואלו from Rav Yitzchak Reines whom we discussed in the previous post. We open with a gemara:


בעלי אסופות אלו תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה הללו מטמאין והללו מטהרין הללו אוסרין והללו מתירין הללו פוסלין והללו מכשירין שמא יאמר אדם היאך אני למד תורה מעתה תלמוד לומר כולם נתנו מרועה אחד אל אחד נתנן פרנס אחד אמרן מפי אדון כל המעשים ברוך הוא דכתיב (שמות כ, א) וידבר אלהים את כל הדברים האלה אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים את דברי אוסרין ואת דברי מתירין את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. [חגיגה ג:] 


‘The masters of assemblies’: these are the disciples of the wise, who sit in manifold assemblies
and occupy themselves with the Torah, some pronouncing unclean and others pronouncing clean, some prohibiting and others permitting, some disqualifying and others declaring fit. Should a man say: How in these circumstances shall I learn Torah? Therefore the text says: ‘All of them are given from one Shepherd’. One God gave them; one leader uttered them from the mouth of the Lord of all creation, blessed be He; for it is written: ‘And God spoke all these words’. Also do you make your ear like the hopper and get yourself a perceptive heart to understand the words of those who pronounce unclean and the words of those who pronounce clean, the words of
those who prohibit and the words of those who permit, the words of those who disqualify and the
words of those who declare fit. [Chagiga 3b]


After quoting this gemara, Rav Reines [Orah Vi-simcha p. 120] explains : 

כי התורה ניתנה באופן זה שהחכמים יוציאו הפרטים ויוכיחו דבר מדבר, וידמו דבר לדבר, ונפנה מקום לספקות ומחלוקות. בזה הראתה התורה, שרצון הקב"ה הוא שכל אחד ישתדל לכוון האמת בלא אחריות האמת במציאות, כי בקשת האמת חביבה לפני הקב"ה ויקרה כמו האמת בעצמה, כי האמת איננה מוגבלת בהגבלות טבעיות ובגדרים עצמיים ואין ביד האדם לתפוס את האמת בידו ותעודתו בעולמו היא רק לבקש את האמת. וע"כ האיש שמכוון להגיע אל האמת, ומשתדל בחקירותיו ההלכיות לכוין את ההלכה האמתית, ועוסק בזה בלא שום פניה צדדית, והוא נקי מכל נגיעה עצמיית מאהבת הנצוח ורדיפת הכבוד וכדומה, וכל הראיות שמביא לחזק דעתו הוא משום שחושבן לדברים אמיתיים, והוא מחפש את האמת בכל כחו, איש כזה ממלא רצון הקב"ה, והוא מקיים מ"ע דלמוד התורה כתקונה וכמטרתה וגם אם לא קלע אל האמת, כי האמת כפי דעת החולק ג"כ אינו נגרע שום דבר ממנה כי שנויי דעות הוי נ"מ רק למעשה אבל בנוגע ללמוד התורה שניהם שווים. וגם מי שדעתו איננה כפי ההלכה וכל דבריו שהתאמץ לברר שהאמת כדבריו הם דחוים מעולם ההלכה, בכ"ז מלא בהם רצון הבורא ממש כמו זה שההלכה כדבריו וכמ"ש ע"ז בעירובין י"ג ע"ב אלו ואלו דברי אלהים חיים והלכה בב"ה, שכוונו בזה להראות לדעת כי גם מי שאינו מכוין להלכה אין לחשבו כעוסק בדברים בטלים, דבאמת יצא בזה ידי חובת למוד תוה"ק הנקראת תורת חיים, וכל דבריו הם דברי אלהים חיים. וזש"א שיש לדעת כי אלו ואלו דא"ח כי בנוגע לענין למוד תוה"ק נערכים שניהם בערך אחד כי שניהם דברו דא"ח שניהם עסקו בתורת ה' שניהם בקשו את האמת בכל לבבם ורק שיש לדעת אשר והלכה כב"ה כי למעשה יש לפסוק כן אבל זה לא מגרע זכותו של החולק אשר דבריו אינם מתקבלים להלכה ולמעשה.



Rav Reines presents a new approach that we have not yet seen. He does not claim that each opinion has a place in the Divine scheme of things. He does not stress that learning the rejected opinion will help us understand the accepted opinion [which gives it a practical benefit]. He doesn't say that each opinion has a place depending on the circumstances.

Rav Reines stresses the importance of seeking the truth. The moment you are involved in the search for the true will of Hashem, you are involved in a G-dly activity. So it doesn't matter how wrong you are because your mitzva of learning is being fulfilled in the most complete way. אלו ואלו דברי אלקים חיים not because Hashem actually agrees with both opinions but because both sides of the argument are equally fulfilling the רצון השם by learning. The opinion per se may not be aligned with רצון השם but the essential attempt to reach the corrrect conclusion is a fulfillment of the Divine will and since both sides are doing that - אלו ואלו דברי אלקים חיים - G-d is manifest in both opinions because both are fulfillments of His will to learn.

The reason that Torah was given with such a lack of clarity [whenever you have a svara one way there is a counter-svara the other way. Whenever you have a proof from one text there is a contradictory proof from a different text - see the Ramban's preface to his commentary on Shas] is because Hashem wanted us to toil to understand his Torah.

My favorite line is where he says that the search for the truth is as beloved to Hashem as the truth itself. A house of study is called a "Beis Medrash" - meaning "a house of seeking", because there we seek truth.

And that is the meaning of the gemara in Chagiga quoted at the outset. כולן מרועה אחד ניתנו - All learning of Torah is a manifestation of the will of Hashem and we must hear all opinions because they reflect His will to seek truth [while not necessarily reflecting the truth itself in its pristine form].

INTERESTING!:-):-)