Sunday, April 8, 2018

Tzelem Elokim

לע"נ סבי ר' שמואל פנחס בן ר' יעקב צבי 
יאהרצייט כ"ד ניסן 

Man was created to be like Hashem. On a simple level this means that we should follow His traits of compassion, love, kindness etc. On a more broad scale it means that we should personify the quality of unity in all of our personality traits. EVERYTHING should be directed towards Avodas Hashem. We shouldn't be compartmentalized - some things for Hashem, others for ourselves, others for the Satan....

As Rav Hutner said:

הקיום הנוסף הזה נובע הוא מאותה הלכה שנקבעה ברמב"ם בפרק ראשון מהלכות דעות. הלכה זו אומרת כי הנביאים קראו השם יתברך בכל אלו התוארים והכינויין כגון רחום חנון ארך אפים רב חסד צדיק וישר גבור וחזק וכיוצא בהן, להודיע שחייב אדם להנהיג עצמו בהן ולהתדמות אליו כפי כוחו יעו"ש. ובודאי שגם התואר הזה מחייב הוא אותנו להתדמות אליו כפי יכולתנו. והנה בפסחים דף נ' איתא דפירושו של השם אחד הוא הגילוי שאע"פ שלכאורה ההנהגה מחולקת היא לשני קוים של הטוב והמטיב ודיין האמת, מכל מקום לקושטא דמילתא אין כאן אלא הנהגה אחת של כולו הטוב והמטיב. ונמצא דאחדותו יתברך מתגלית היא בהחזרתה של הפכיות המדות ליחידה אחת, ומכיון שמוטלת עלינו החובה להתדמות אליו כביכול כפי כוחנו מתעוררת היא השאלה באיזה מקום נוכל למצוא את כוחנו להתדמות אליו בתואר האחדות. בתורת תשובה על השאלה הזו באים הם דברי חכמים המלמדים אותנו פירושו של פסוק דואהבת את השם אלוקיך. הלא כך אמרו חכמים בפירושו של פסוק זה "בכל לבבך - בשני יצריך", כלומר החזרת הפכיות המידות של יצר הרע ויצר הטוב ליחידה אחת. "בכל נפשך אפילו נוטל את נפשך". כלומר החזרת הפכיות המצבים של מיתה וחיים ליחידה אחת. "בכל מאודך - בכל מידה ומידה שהוא מודד לך" כלומר החזרת הפכיות המידות הכללית ליחידה אחת. כל אוזן מקשיבה תאזין ותשמע את הקול הבוקע משלשת הפירושים הללו שנתנו חכמים ללב לנפש ולמאוד האמורים בכתוב כי הצד השוה שבפירושים הללו הוא העמדת כל הקומה של האדם בסוד האחדות הגשמית. ומי הוא זה ואיזה הוא שיוכל להסתפק בעובדא היסודית כי כוונתם של שלשת הפירושים הללו היא להורות על דימוי הצורה ליוצרה בתואר האחדות".

Achdus of our entire being!!!

Do you have a yetzer hara? WELCOME TO THE CLUB!! You are joined by SEVEN BILLION others:-)!

There is another quality called "yechudiyus" [ייחודיות] the quality of being unique, original, one of a kind. Hashem is כביכול one of a kind and doesn't copy - so should you!!

Part of this is expressing our creativity. Hashem is creative as He is the Creator. We should ALSO be creators. As Rav Soloveichik put it:

" אין ספק שהמושג צלם אלוקים שבתיאור הבריאה הראשון בתורה, מתייחס אל כישרונו של האדם היוצר, דמיונו של האדם לאלוקים מתבטא בשאיפתו וביכולתו של האדם להיות יוצר. האדם הראשון שנברא בצלם אלוקים נתברך בתנופה רבתי לפעילות יוצרת ובכוחות כבירים לשם הגשמת מגמה זו. והכוח הבולט ביותר הוא השכל האנושי המסוגל לעמוד מול העולם החיצוני ולחקור את פעולתו המסובכת. מה מגמתו של האדם הראשון? מהי התכלית שלקראתה הוא מאמץ את עצמו ללא הרף במאמץ עצום? ברור כי התכלית היא התכלית אשר הציב ה' לפניו, להיות אדם, להיות הוא עצמו. האדם הראשון רוצה להיות אנושי לגלות את זהותו, ומה היא זהותו? היצירה, אבל הוא לא רק תאורטיקן יוצר, הוא גם אסתטיקן יוצר, הוא מעצב אידאות, הוא יוצר את היופי, הוא נהנה מיצירותיו השכליות והאסתטיות, הוא מגלה כח יצירה בתחום החוק, בעשותו כל אלה משתדל האדם הראשון למלא את התפקיד שהוטל עליו על ידי בוראו 'ומילאו את הארץ וכיבשוה'".

If you have talents, USE THEM!!!