סוגיית העבודה של נשים, דורשת תמיד
הכרעה של גדול-בתורה, כדי לדעת מה מותר ומה
אסור. במקרה שלפנינו, אכן נקטו בני הזוג בזהירות
המתבקשת, הלכו לשאול שאלת-רב, והתועלת
שיצאה מכך היתה לא רק לגביהם, אלא ביחס לכלל
הנשים העובדות באותו מקום, וגם במקומות אחרים.
המדובר היה, כך פורסם בקונטרס 'דברי חמד', בבנק
מסוים בארץ ישראל, שיש לו שלוחות גם בחו"ל. אשה
חרדית התקבלה לעבודה, אבל מיד לאחר מכן
התבקשה להציב את תמונתה בכל מייל שהיא
מעבירה ללקוחות הבנק.
הדבר גובל כמובן בחוסר-צניעות משווע, ואינו מתאים
כלל וכלל לבת 'בית יעקב', שהתחנכה וגדלה על ברכי
הצניעות. בהתייעצות שקיימו
בני המשפחה עם מרן הגר"י
זילברשטיין, אמר הרב
שליט"א שבוודאי אסור לאשה
לפרסם תמונתה במקום
שעלולים לראותה ולהיכשל,
גם במחיר שיפטרוה. "פרנסה
הגובלת בחסרון-צניעות, אינה
רצון ה', ובוודאי שהקב"ה יתן
לכם עבודה אחרת, טובה
יותר". ואכן, האשה הודיעה כי
היא מצייתת לדעת תורה
ומסרבת להגיע לעבודה.
אלא שבכך לא הסתיים
האירוע. האנשים שהיו קרובים
לסיפור, ביררו היכן יושבת
הנהלת הבנק, ושמעו שהיו"ר
והמנכ"ל הוא יהודי חרדי
המתגורר בארה"ב. הם יצרו
איתו קשר, וניסו לשכנעו
לסגת מהדרישה בענין
התמונה. היו"ר לא סירב, אבל
ביקש לשוחח אישית עם מרן הגר"י זילברשטיין. ואכן,
הרב שליט"א שוחח איתו ארוכות, ולאחר מכן כתב
מכתב מיוחד למנהל, ובפתח דבריו ציין שיש לו זכות
עצומה להחזיק נשות אברכים שבאמצעות הפרנסה
שהן מביאות לביתן, יכולים בעליהן ללמוד תורה,
והוא זוכה לעשות פרקמטיא לת"ח (ברכות, ל"ד ב')
לאחר מכן הוסיף הרב: 'אולם הנשים סיפרו שקיבלו
הוראה שהן חייבות לשים תמונה שלהן בהתכתבות,
מטעמים מובנים של מתקפת סייבר וכדו'. הן עשו
שאלת-חכם ופסקנו להן שלא להציב את התמונה, כי
בפרשת וירא נאמר על שרה אמנו 'הנה היא באוהל',
שצנועה היתה, וזו מדרכי הנשים הצנועות שאין
מבליטין ואין מראות את עצמן לכל אחד, וכל כבודה
בת מלך פנימה.
'אך שמועה שמענו, ותרגז לבבי, שבשביל זה רוצים
לפטר אותן מעבודתן, ובוודאי שאין השמועה נכונה,
כי איך יתכן לפטר אשה שרוצה לעשות רצון הקב"ה,
והרי הקב"ה אומר לי הכסף ולי הזהב, וכל העושר -
שלו הוא! וכי בשביל שנשים רוצות לעשות רצון
בוראם, מגיע להן עונש לפטרן מעבודתן, ולשבור
מטה לחמן? ומסתמא אין השמועה נכונה, כי לא יתכן
לעשות כן, שהרי פעולה זו היא נגד רצון השי"ת, וזו
עלולה להיות מתקפה הרבה יותר חמורה מאשר
מתקפת סייבר.
'ובטוחני שבעז"ה דברים אלו אין להם שחר, וח"ו
לשבור מטה לחמן של נשים צדקניות, רק בגלל
שרוצות לקיים רצון הבורא, ובפרט בעת הזו שצריך
רחמי שמים מרובים בכל העולם כולו, שהוא גועש
ורועש, וצריך לעשות רצון הבורא ביתר-שאת, ולא
לעבור על מצוות הבורא שכולנו עבדיו'.
רבינו חתם את דבריו: "הכותב
וחותם למען כבוד התורה
ולומדיה ושמירת גדרי
הצניעות", והדגיש שהוא
כותב "תחת מטר טילים,
ומברך אתכם שלא ישלטו
עליכם".
הדברים שיצאו מלב טהור,
נכנסו אל ליבו של יו"ר הבנק,
שכמובן ביטל את הפיטורין,
והוציא הוראה לבטל בכל
סניפי הבנק את הדרישה
בענין התמונה. המנהל הציג
בפני מרן הרב שליט"א שאלות
נוספות, ולאחר ההוראות
ששמע הוחל בביצוע שינויים
ותיקונים בעוד כמה נושאים
שהיו צריכים חיזוק בענייני
קדושה בסניפי הבנק.
אפשר היה לראות ממש בחוש
שהנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל.