הרב יונתן מילוא
חלומות מתגשמים?!
"החלומות הגדולים יסוד העולם הם" - כותב מרן הרב קוק באורות הקודש ח"א, "חולמים הם הנביאים - בחלום אדבר בו,
חולמים הם המשוררים בהקיץ,
חולמים בעלי המחשבה הגדולים לתיקון עולם,
חולמים אנו כולנו בשוב ה' את שיבת ציון".
ואנו, שלעתים מלאים בחלומות קטנים ושדופים - מה נאמר?!
פרשיות וישב ומקץ רוויות בחלומות שכולם מתגשמים - מחלומותיו של יוסף, דרך חלומות שר המשקים ושר האופים, וכלה - בחלומותיו של פרעה.
אם נשווה זאת לחלומותינו היום יומיים, נראה כי המצב המצוי הינו הפוך.
דומה, כי רובם ככולם של חלומותינו אינם מתגשמים, וכי רוב החלומות מצטיירים בעינינו כבלתי פתירים, וכרחוקים ממימוש אמיתי בחיים.
למעשה, לא רק החלומות שלנו במהלך השינה אינם מתממשים, גם החלומות שלנו מהחיים, השאיפות, הרצונות הגדולים, ומשאלות הלב - לא תמיד מצליחים לבוא לידי מימוש.
האם "החלומות השווא ידברו"?
לכשנתבונן בחלומו של פרעה, נגלה כמה מאפיינים מרכזיים.
ראשית, פרעה חש בחלומו כי מדובר במשהו עוצמתי, חזק ואמיתי כנראה, על כן בהקיצו מחלומו הוא חווה סערה רגשית עזה, המרמזת על תחושתו הפנימית כי חלום זה מגלה משהו ממעמקי נפשו וחייו, ועל כן חייב להיות לו פתרון.
המקרא מדגיש זאת בביטוי "ויהי בבוקר ותפעם רוחו", אם גם בבוקר חווה האדם עדיין את סערת החלום, ייתכן ובחלום זה יש משהו עמוק ומשמעותי לחייו.
זאת ועוד, חלומו של פרעה חוזר אצלו פעמיים, בשני וורסיות קרובות מאוד, אך שונות. מה שמעיד על כך שבעיקרון מדובר על אותו הסיפור, אך אין זה סתם חלום כפול, אלא רעיון אחד הנשנה פעמיים - בשני היצגים.
ייתכן וגם זכירת חלומו בעת הקיצו, מהווה פן נוסף בחשיפת ערכו הפנימי של החלום.
דומה כי הן ליוסף והן לפרעה ברור כי יש משמעות לחלום, וכי ערכו אינו רק בעצם צפייתו את העתיד, אלא ביכולתו לתת לי כלים להגשמתו, וביכולתו לגלות לי את העתיד להתחולל, על מנת שאסייע לעתיד זה להיות ולהופיע.
והחלומות שלנו?! מחקרים גילו כי ברגעי ההירדמות, מופרש ב'נקודה הכחולה' במוח, הורמון המנתק את המוח ממערכת העצבית שרירית של הגוף - מהצוואר ומטה.
בשפה אחרת ניתן אולי לתאר זאת כניתוק בין הגוף לבין הנפש.
ניתוק זה מחולל את היכולת של האדם לראות עמוק, פנימי ונקי. שם בעולם פנימי זה נמצאות כל העתידות, וכל האמיתות של החיים. שם גם רמוזים כל המעשים הנדרשים מן האדם על מנת ליצור עולם טוב יותר.
יתר על כן, מערכת נסתרת זו, טמונה באדם עוד טרם בריאתו, וכרמזי חז"ל במדרש התלמודי על תינוק במעי אִמו ה"צופה ומביט מסוף העולם ועד סופו", ללא מגבלת מקום ושעה - ממש כבחלום.
ואכן, חוקרי השינה והחלומות גילו כי עוברים ברחם אִמם חולמים! היינו, יש להם גלי מוח המופיעים בחלום, ותנועות עיניים (R.E.M) שהן תוצר ותוצאה של החלום.
על מה חולם עובר בגיל שנים עשר שבועות, כאשר חושיו עדיין אינם פועלים?
במה הוגה מוחו בשעת חלום, כאשר רק בעוד כעשרה שבועות יחל לשמוע ולחוש?
נראה כי בעומק תודעתו טמונים באדם כל סודות חייו, רק שאינו שומעם, ואינו מודע להם. בחלומותיו, מבזיקים לעתים ניצוצות מאותו עולם 'על הכרתי'.
אך כל זה הוא בגדר אפשרי בלבד, אלא אם כן יבחר האדם לדאוג למימוש נכון של חלומותיו ושל חייו.
אצל כולנו ישנם חלומות סתמיים רבים, ואת רוב חלומותינו אף איננו זוכרים.
אך ברגעי חסד משהו מהעולם האין סופי הטמון בנו מאיר ומציץ, ואנו חשים כי מדובר במשהו משמעותי ועמוק.
אך "הגסות של החיים החברותיים בהיותם שקועים רק בצִדם החומרי, נוטלת את אור החלום מן העולם... (והעולם) מפרפר במכאובים, מתוך עקיצותיה של המציאות חסרת זוהר החלום" - כלשונו של הרב קוק.
רק אם נדע להתעלות אל אור החלום הפנימי, להבין כי הוא הוא האמת של המציאות, ולא רק הגלוי והמוחש, ולנסות להאירו בחיינו הממשיים, נצליח להפוך חלומות למציאות, ואת שאיפותינו ורצונותינו הענקיים - לממשיים.