כתב בר"ן (שבת ט' ב' בדפי הרי"ף) דמשום הכי היה נס חנוכה שמונה
ימים, מפני שהיה להם שמן טהור רחוק ד' ימים, והוצרכו שמנה
ימים בין הליכה וחזרה.
וקשה הא בשבת אי אפשר ללכת דהוה חוץ לתחום וא"כ בציר יום אחד.
א. ב' תירוצים
יש ליישב דהיו בורגנין. [היינו סוכות שעושין שומרי העיר]. תו יש ליישב
דהביאו השמן על ידי עכו"ם והו ה שבות דשבות במקום מצוה.
ב. ג' קושיות על תירוץ השני
אך צריך עיון בתירוץ השני מג' טעמי:
א. אכתי תיקשי למאן דאמר תחומין דאורייתא.
ב. תליא במחלוקת רבנן בתראי סי' תרנ"ה שער הציון ס"ק ב' אם שרינן
שבות דשבות לצורך מצוה דמחר.
ג. הנה באמת ליכא ליישב כן, שהרי תוספות שבת כ"א ב' ד"ה שהיה
הקשו מה הועיל הא דהיה בחותמו של כ הן גדול הא עכו"ם כזבים לכל
דבריהם ומטמאים בהיסט. ותירצו או דטרם היתה גזירה שעכו"ם
כזבים , או דידענו שלא הסיטו. ולתירוץ השני [א"ה. וכך תירץ בר"ן שם] הרי
אי אפשר לשלוח על ידי נכרי דהרי יטמא את השמן.
הג"ר אברהם גנחובסקי זצ"ל