Thursday, June 17, 2021

Shalom #1



ומה שאמר אוהב שלום ורודף שלום, פירוש אוהב שלא יבא מחלוקת בין האנשים, ורודף שלום, שאם בא מחלוקת ירדוף לעשות שלום. ושם צריך רדיפה עד שיהא מחזיר אותם לשלום, כי דרך בני אדם כאשר נכנסו במחלוקת אז כל אחד מתרחק מן חבירו בתכלית הרחקה, ודבר שהוא מרוחק צריך רדיפה אחריו. ועוד יתבאר דבר זה מה שאמר אצל השלום בכל מקום רדיפה דוקא, והוא דבר מופלג, מה שנקרא ה' שלום, ואסור לומר שלום בבית המרחץ, שמזה תראה כי ה' שלום הוא ענין קודש על הכל, ולכך הוא דבר שאינו מצד עולם הזה, ולפי מדרגה זאת צריך שיהיה נעשה ברדיפה ולא יהיה נעשה בשהיה ועכוב זמן, כי כן כל הדברים לפי עלוי מדריגתם אין ראוי שיהיו נעשים בזמן... לכך השלום הוא דבר אלקי עד שאסור לומר שם זה בבית המרחץ, עד כי שמו ית' נקרא שלום, וזהו שאמר הוי רודף שלום בלא שהיית זמן לגמרי, ודבר זה יש להבין, כי הוא תולה בסוד שלום.

ואמר שהיה אוהב את הבריות, ומדה זאת ראויה למי שהוא רודף שלום שהוא מקשר את הבריות עד שהם אחד, ומכל שכן שהוא יהיה אוהב את הבריות ויהיה אחד עם הבריות, כמו שאמרנו אצל אהרן. ואמר ומקרבן לתורה, שכשם שיעשה שלום בין איש לחבירו כך יהי עושה שלום וחבור בין בני אדם שרחקו מן התורה וממצות השי"ת, ויעשה שלום בין ישראל ובין אביהם שבשמים, הרי כל המדות האלו שהזהיר עליהם הלל שיהיה האדם מחבר הכל עד שהכל אחד... ומפני שבעל מדה זאת האוהב שלום ורודף שלום מדה שלו שפלות וענוה, כי הרודף שלום בין איש לחבירו צריך שילך אליו, כי אין בעל המחלוקת הולך אחריו, ואם אינו שפל רוח יאמר כי אין זה כבודי להשפיל עצמי ולרדוף שלום בין איש לחבירו... (דרך חיים א יב)