Tuesday, December 19, 2023

מצות ת"ת

Makes me shikker... Yesod Hayesodos. 

כתב הר"מ בספר המצוות [עשה י"א] ובחינוך [עשה תי"ט] דמצות לימוד תורה ולימודה לאחרים מצוה אחת היא במנין המצוות. וכבר נתקשו האחרונים בדברי הר"מ שהלא באמת רוב מוני המצוות מנאום לב' מצוות א' ללמוד תורה דכתיב ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם ב' ללמדה לאחרים דכתיב ושננתם לבניך וכתיב ולמדתם אותם את בניכם ודעת הר"מ בזה צ"ע שכללן במצוה אחת. ואין לומר דהחיוב ללמד את בנו תורה אינה מצוה חדשה אלא היא כשאר חובות הבן המוטלות על האב כחובת האב למול את בנו דאין זו מצוה בפנ"ע במנין המצוות אלא ממצוות הבן המוטלות על האב לקיימם שהרי עדיין יקשה מחובת לימוד תורה לתלמידים דהיא ודאי אינה בכלל חובת התלמיד על רבו באופן דבאמת צ"ע למה חובת הלימוד לעצמו והלימוד לבניו ותלמידיו אינן נמנות לשיטת הר"מ כמצוות חלוקות וצ"ע. 

והנראה דעיקר מצות ת"ת היא העתקתה מסיני לדורי דורות וקיומה הוא ע"י שהוא לומדה וע"י שמלמדה לבניו ולבני בניו ולתלמידיו ואמרו בקידושין [דף ל] כל המלמד בן בנו תורה כאילו קיבלה מהר סיני ואף חובת כל גברא ללמוד תורה יסודה העתקת התורה מסיני וכ"ה בר"מ פ"א ת"ת ה"ג שהאדם חייב ללמד את עצמו ובה"ד שם כשם שמצוה עליו ללמד את בנו כך מצוה ללמד את עצמו. 

והנה הרי עיקר חובת ת"ת נלמד מדכתיב והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלקיך בחורב ובחי' מרן רי"ז הלוי שם כ' דלמ"ד בקידושין שם דאין חיוב ללמד בן בנו תורה ע"כ דהכתוב מדבר בענין מסירת הקבלה ותורה שבעל פה מדור לדור עכ"ד. והלא הך קרא לכל ישראל נאמר ולא רק ליחידי מוסרי התורה שבדור? ולמש"נ הרי גם לדעת הר"מ דקאי על ת"ת עיקר חובת כל אחד מישראל הוא למסור ולהעתיק השמועה של מעמד הר סיני מדור דור כמשמעות הכתוב דמיירי כלפי מעמד הר סיני. 

והר"מ בפיה"מ סנהדרין בי"ג עיקרי הדת ביסוד התשיעי כתב וז"ל ההעתק והוא כי התורה הזאת מועתקת מאת הבורא השם יתברך לא מזולתו ועליה אין להוסיף וממנה אין לגרוע וכו' הרי דמעיקרי הדת הוא זה להאמין בהעתקת התורה מסיני עד היום אשר ממנה אין להוסיף ואין לגרוע אשר ממילא נראה דכוותה היא מצות תלמודה לא כמעשה תלמוד לבד אלא כהעתקת השמועה מדור לדור עכ"ד ממו"ר הגר"מ זללה"ה.

 ואמר הגרמ"ק שליט"א שמיושב בזה מה דתנן באבות דהשוכח דבר אחד ממשנתו וכר כאילו מתחייב בנפשו ומרן הגרי"ז כתב דהוא מדינא דביטול העתקת השמועה וצ"ע דהלא חובת מסירת התורה מסורה לאחד בכל דור מימות משה שקיבל מסיני ומסרה ליהושע וכו' ואילו הך מילתא דהשוכח הרי"ז מתחייב בנפשו נוהג בכל אחד מישראל אכן למש"נ ניחא דבאמת כל חובת ת"ת לעצמו ולאחרים עיקרה העתקת השמועה וכל ששכח בטלה העתקתה אצלו והדברים מבוארים.