המלחמה בארגוני הטרור היא מלחמת חובה ומצווה, והיא מלחמה מוסרית מעין כמוה, כדי לסלק מהעולם טרוריסטים שכל מהותם היא רוע ורשע, הרס, שכול, וחורבן של האחר, וללא שום כונה ליצור משהו חיובי. כשאין ברירה, כשהרשע, האכזריות והזדון עומד מולנו כאן בארץ, במלא עוצמתו, מחובתנו המוסרית לצאת ולהלחם נגדו.
אין לנו עניין ורצון לפגוע סתם באנשים, ובודאי לא בנשים וילדים, על אף שרבים מהם תומכים בגלוי ובמוצהר בפעילויות הארגונים הללו ומסייעים בידם, אלא שקשה לזהות מי תומך ומי לא. אסור שהיד תהיה קלה על ההדק, ויש להשתדל לפגוע בעיקר במנהיגי הטרור, בלוחמים, ובתומכים, אלא שהחובה המוסרית לשמירת חייהם של חיילי צה"ל, והחובה המוסרית לאפשר חיים תקינים ונורמאלים לאזרחי המדינה, קודמת לחייהם של אותם אזרחי אויב שאינם מעורבים ישירות במלחמה.
יעקב אבינו יצא להלחם נגד עשו: "ויירא יעקב מאד וייצר לו" (בראשית לב, ח). "וירא- שמא ייהרג, וייצר לו אם יהרוג אחרים" (רש"י שם). השפתי חכמים מפרש כך: "יש לומר דיעקב לא היה ירא שמא יהרוג את עשו, דקיי"ל הבא להרגך השכם להרגו. אלא שיעקב היה מתיירא שמא יהרוג הוא אנשים של עשו שהם לא באו להרוג את יעקב. ואע"פ שאנשיו של עשו היו רודפין אחר אנשיו של יעקב, וכל אדם ניתן להציל את הנרדף בנפשו של רודף, מ"מ אם יכול להציל באחד מאיבריו והרגו נהרג עליו, ויעקב היה ירא שמא יהרוג אותן מכח בלבול המלחמה אעפ"י שהיה יכול להציל באחד מאיבריהם". ובכל זאת, החשש המצפוני והמוסרי, לא מנע ממנו להתכונן ולהתארגן ולעשות את כל מה שנדרש לשם המלחמה.
אומות העולם שסובלות מהטרור גם כן, ושיוצאים להלחם באכזריות רבה נגד אויביהם, לא יטיפו לנו מוסר כיצד לנהוג עם אותם אויבים. מטרות המלחמה בעם ישראל הם אחרות: "שיהיה בלב כל אדם שהמחנה הוא כמקדש ה', ושאיננו כמחנות הגויים להפסד ולעבירות ולהיזק זולתם וקחת ממונם לא לדבר אחר, אבל כוונתנו אנחנו הישיר בני אדם לעבוד ה' " (רמב"ם, מורה נבוכים, חלק ג פרק מא). המלחמה לא נועדה לשם הצגת כוח ושתלטנות. המטרה היא ליצור עולם וחברה בה אין רשע ורוע, אלא עולם מתוקן, חיובי, פועל ויוצר.
הרב יהודה זולדן